تبلیغات
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science - فیزیولوژی فوتبال ((Physiology of Football (Soccer)-بخش سوم
 
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science
جهان را چو باران به بایستگی....روان را چو دانش به شایستگی
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط وحید شیرین بیان در تاریخ یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشتماه سال 1396

فیزیولوژی رشته فوتبال

تغییرات اسید لاکتیک

یافته های پژوهشی اسید لاکتیک 4 تا 9 میلی مول در لیتر را هنگام بازی فوتبال گزارش کرده اند (Bangsbo 1994). مقادیر اسید لاکتیک در نیمه اول بالاتر از نیمه دوم گزارش شده است.


-در مسابقات سطح بالا به طور متوسط هزینه انرژی 4000 الی 6000 کیلو ژول

سیستم های انرژی در فوتبال

با توجه به پست بازیکنان تفاوت هایی در نحوه فعالیت وهمچنین تاثیرات شیوه بازی آمادگی آنها وجود دارد.

بالاترین آمادگی هوازی مربوط به بازیکنان میانی وکمترین آن مربوط به دروازه بان ها است.

سیستم های غالب در پستهای مختلف فوتبال:

دروازه بان: 100% فسفاژن

سویپر: 30% فسفاژن                       30% اسید لاکتیک                          40%هوازی

هافبک دفاعی:20% فسفاژن              30% اسید لاکتیک                          50%هوازی

هافبک وسط:10% فسفاژن                20% اسید لاکتیک                          70%هوازی

حمله:20% فسفاژن                         20% اسید لاکتیک                          60%هوازی

به طور کلی سیستمهای تولید انرژی فوتبال، شامل:

       15% فسفاژن                            15%اسیدلاکتیک                           70% هوازی



تغذیه در فوتبال

 

وعده های غذایی پیش از مسابقه

  بازیكنان فوتبال باید آخرین وعدة غذایی كامل خود را دست كم سه ساعت پیش از مسابقه بخورند تا به موجب آن، عوارض مرتبط با معده و روده، مثل تهوع و احساس پر بودن شكم به حداقل برسدوعده غذایی پیش از مسابقه باید پركربوهیدرات و ترجیحاً از كربوهیدرات های پیچیده مثل نان، غلات، ماكارونی، برنج، سیب زمینی، میوه ها و سبزیجات باشد.

 

وعده های غذایی پس از مسابقه

بدیهی است كه ورزشكاران حین ورزش تعریق زیاد داشته و آب از دست می‌دهند. همچنین ذخایر گلیكوژن (قند ذخیره‌ای بدن) خویش را نیز تخلیه كرده بلافاصله پس از مسابقه باید آغاز به جبران کنند. دو ساعت نخست پس از ورزش، حیاتی ترین دوره برای خوردن كربوهیدرات هاست. نوشیدن مایعات بلافاصله پس از مسابقه باید آغاز شود. جایگزینی گلیكوژن (ذخیره قند بدن) قبل از مسابقه بعدی اهمیت زیادی دارد. این جایگزین تا 48 ساعت اتفاق می‌افتد. بهترین زمان برای جایگزینی گلیكوژن عضله چند ساعت اول بعد از مسابقه است. تا 6 ساعت اول بهتر است از كربوهیدرات با شاخص قندی بالا مصرف كنیم. كربوهیدرات‌های (قندهای) ساده مثل قند و شكر و آب‌نبات و شكلات و خرما و عسل و ...تا 24 ساعت اول 5 درصد كربوهیدرات پیچیده (مثل برنج، ماكارونی، نان و ...) و 24 ساعت دوم مصرف كربوهیدرات پیچیده (مثل نشاسته، برنج، ماكارونی و نان ) ارجحیت داردالكترولیت‌ها هم كه توسط تعریق ازدست‌رفته تقریبا با مصرف اولین وعده غذایی جایگزین می‌شود.

 

اهمیت مایعات در فوتبال

كل آب دفع شده در جریان یك مسابقة فوتبال هم معادل سه لیتر است. كاهش سه لیتر آب، به معنای كم شدن چهار درصد از وزن بدن یك ورزشكار 70 كیلوگرمی است. اگر كاهش وزن بدن به میزان پنج درصد برخاسته از كاهش مایعات بدن باشد (برای مثال3/5 كیلوگرم برای یك ورزشكار 75 كیلوگرمی)، ممكن است 30 درصد كاهش ظرفیت كار بدنی در ورزشكار رخ دهد. هنگام ورزش، دمای بدن از راه كاهش مایعات نسبتاً ثابت می ماند. به نظر منطقی می رسد كه بهترین شیوة جایگزینی مایعات دفع شده، نوشیدن آب است. با توجه به این نكته كه عامل اصلی تضعیف عملكرد ورزشی بلندمدت در آب و هوای گرم، دهیدراسیون است. برای جلوگیری از این پدیده، نوشیدن هرچه بیش تر آب ضروری می نماید.



ویژگی تارهای عضلانی

تحقیقات نشان می دهند كه ویژگی تارهای عضلانی بازیكنان فوتبال به ورزشكاران سرعتی نزدیك تر است تا ورزشكاران استقامتی؛ با این همه، تفاوت فراوانی در تیم های فوتبال مشاهده می شود. انتظار می رود نوع تارهای عضلانی دروازه بانان و مدافعان میانی كه در آن ها نیمرخ غیرهوازی كارآیی جسمانی برجسته تر است، به سود تارهای FT  باشد. در تحقیقی در فنلاند نمونه برداری بر روی عضلة FT پهن جانبی آن ها، حاكی از توزیع متوسط 47 درصدی برای تارهای FT و 53 درصدی برای تارهای ST بود. نمونه برداری های پایان یك بازی نشان دادند كه كاهش ذخایر گلیكوژنی عمدتاً در تارهایST  رخ می دهد. درصد نوع تارهای گزارش شده در مورد بازیكنان دانشگاهی ژاپن، بسیار نزدیك به یافته هایی است كه در مطالعة ورزشكاران كشورفنلاند گزارش شده است. توزیع تارهای عضلانی می تواند نمایانگر نقش و پست بازیكن باشد. در یك بررسی آمده كه درصد تارهای نوع I (67 درصد) در بین بازیكنان خطوط میانی، بیش تر از مدافعان ( 44 درصد) و مهاجمان ( 38 درصد) بوده است. مدافعان از تعداد تارهای نوع IIb بیش تری در قیاس با مهاجمان ( 40 درصد) یا بازیكنان خط میانی ( 17 درصد) برخوردار بوده اند.

 





پایان بخش سوم-لطفا ادامه را در بخش چهارم ببینید







نوع مطلب : فیزیولوژی ورزشی کاربردی، فیزیولوژی ورزشی، 
برچسب ها : فوتبال، فیزیولوژی رشته های ورزشی،
لینک های مرتبط :

جمعه یازدهم مردادماه سال 1398 ساعت 22 و 15 دقیقه و 31 ثانیه
Greetings! I know this is kinda off topic however ,
I'd figured I'd ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog post or vice-versa?

My website discusses a lot of the same topics as yours and I
feel we could greatly benefit from each other.

If you are interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you!

Terrific blog by the way!
چهارشنبه بیست و ششم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 32 دقیقه و 09 ثانیه
I consider something truly interesting about your web
site so I saved to fav.
شنبه بیست و دوم تیرماه سال 1398 ساعت 17 و 24 دقیقه و 29 ثانیه
I precisely needed to thank you very much once more. I'm not
certain the things I might have undertaken in the absence of the
type of points shared by you relating to that subject. This
has been a real fearsome difficulty in my position, nevertheless
being able to view this well-written mode you handled that made me to jump over joy.
I will be happy for the support and then trust you really know what a powerful job that you are getting into instructing others thru your site.
I am sure you've never encountered any of us.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 20 و 29 دقیقه و 58 ثانیه
Wow! Thank you! I continuously needed to write on my website
something like that. Can I take a fragment of
your post to my site?
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 19 و 20 دقیقه و 38 ثانیه
That is a very good tip especially to those new to the blogosphere.
Short but very precise information? Appreciate your sharing this one.
A must read post!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 17 و 45 دقیقه و 54 ثانیه
Nice read, I just passed this onto a colleague who was doing
a little research on that. And he just bought me lunch because I found it for him smile So let me rephrase that: Thanks for lunch!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 17 و 18 دقیقه و 46 ثانیه
Glad to be one of many visitors on this amazing internet site :D.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 17 و 14 دقیقه و 31 ثانیه
Hi, i think that i saw you visited my web site so i got here to ?return the favor?.I am
trying to in finding things to enhance my web site!I assume its ok to make use
of a few of your ideas!!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 17 و 03 دقیقه و 26 ثانیه
I am not rattling fantastic with English but I come up this very leisurely to
translate.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 16 و 19 دقیقه و 55 ثانیه
Great web site you've got here.. It's difficult to find high quality writing like yours these days.
I honestly appreciate individuals like you! Take care!!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 16 و 17 دقیقه و 40 ثانیه
It's not my first time to go to see this site, i am browsing this site dailly and take nice data from here all the time.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 16 و 06 دقیقه و 52 ثانیه
I'm impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog that's both equally educative and interesting, and without a doubt,
you've hit the nail on the head. The issue is an issue that too few men and women are speaking intelligently about.
I am very happy I came across this in my search for something regarding this.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 52 دقیقه و 41 ثانیه
Its like you read my mind! You seem to understand so much about this, such as
you wrote the book in it or something. I feel
that you just can do with some percent to pressure the
message home a little bit, but instead of that, this is
magnificent blog. A great read. I'll definitely be back.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 49 دقیقه و 00 ثانیه
I regard something truly interesting about your web blog so I saved to
bookmarks.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 46 دقیقه و 40 ثانیه
Hi, this weekend is fastidious for me, as this time i
am reading this impressive educational post here at my
home.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 42 دقیقه و 56 ثانیه
Hi, I do think this is a great website. I stumbledupon it ;
) I'm going to revisit once again since I saved as a favorite it.
Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue
to guide others.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 18 دقیقه و 50 ثانیه
I every time used to read piece of writing in news papers but now as
I am a user of internet so from now I am using net for content, thanks to web.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 18 دقیقه و 18 ثانیه
I have learn a few good stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting.
I wonder how so much effort you set to make one of these magnificent informative website.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 15 و 12 دقیقه و 04 ثانیه
You actually make it seem so easy with your presentation but I to find this topic to be actually something that I think I
might never understand. It seems too complex and very large for me.
I'm looking ahead to your next submit, I'll try to get the
grasp of it!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 59 دقیقه و 18 ثانیه
I've been browsing on-line more than 3 hours as
of late, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours.
It's lovely price enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers
made good content material as you did, the internet can be much more useful than ever
before.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 55 دقیقه و 04 ثانیه
Hi, Neat post. There is a problem with your web site in internet explorer,
would test this? IE still is the market chief
and a huge component to folks will pass over your magnificent writing because of this problem.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 43 دقیقه و 45 ثانیه
I do not even know how I ended up here, but I thought this post was good.

I do not know who you are but definitely you are going to a famous
blogger if you aren't already ;) Cheers!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 36 دقیقه و 27 ثانیه
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone
to do it for you? Plz reply as I'm looking to construct my own blog and would like to find out
where u got this from. many thanks
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 34 دقیقه و 10 ثانیه
Hello, Neat post. There's an issue along with your site in internet explorer, may check this...

IE nonetheless is the market chief and a huge part of
people will pass over your magnificent writing because of this problem.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 14 و 14 دقیقه و 42 ثانیه
Absolutely indited content material, Really enjoyed
studying.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 13 و 58 دقیقه و 22 ثانیه
Hello There. I found your blog the usage of msn. This is a very well written article.
I'll be sure to bookmark it and come back to learn extra of your
helpful information. Thanks for the post. I'll definitely
comeback.
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 13 و 49 دقیقه و 17 ثانیه
It's nearly impossible to find knowledgeable people about this topic, however, you sound like you know what you're talking about!

Thanks
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 13 و 48 دقیقه و 52 ثانیه
I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your site.

It appears as if some of the text within your content are running off the screen.
Can someone else please provide feedback
and let me know if this is happening to them as well?
This may be a issue with my internet browser because I've had this happen previously.
Kudos
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 13 و 46 دقیقه و 48 ثانیه
I'm truly enjoying the design and layout of your blog.
It's a very easy on the eyes which makes it much more enjoyable for me to come here and visit
more often. Did you hire out a designer to create your theme?
Superb work!
دوشنبه هفدهم تیرماه سال 1398 ساعت 13 و 45 دقیقه و 52 ثانیه
I too think thence, perfectly indited post!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ


این وبلاگ سعی در جمع اوری و ارائه مطالب مفید در زمینه های مختلف فیزولوژی ورزشی دارد. لطفا با نظرات خود و یا شرکت در نظر سنجی ارائه شده، نویسنده را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری نمایید. با تشکر

مدیر وبلاگ : وحید شیرین بیان
نظرسنجی
به کدامیک از مباحث فیزیولوژی ورزش علاقمندید؟ ?Which of the issues are you interested in exercise physiology













آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :