تبلیغات
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science - فیزیولوژی فوتبال ((Physiology of Football (Soccer)-بخش سوم
 
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science
جهان را چو باران به بایستگی....روان را چو دانش به شایستگی
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط وحید شیرین بیان در تاریخ یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشتماه سال 1396

فیزیولوژی رشته فوتبال

تغییرات اسید لاکتیک

یافته های پژوهشی اسید لاکتیک 4 تا 9 میلی مول در لیتر را هنگام بازی فوتبال گزارش کرده اند (Bangsbo 1994). مقادیر اسید لاکتیک در نیمه اول بالاتر از نیمه دوم گزارش شده است.


-در مسابقات سطح بالا به طور متوسط هزینه انرژی 4000 الی 6000 کیلو ژول

سیستم های انرژی در فوتبال

با توجه به پست بازیکنان تفاوت هایی در نحوه فعالیت وهمچنین تاثیرات شیوه بازی آمادگی آنها وجود دارد.

بالاترین آمادگی هوازی مربوط به بازیکنان میانی وکمترین آن مربوط به دروازه بان ها است.

سیستم های غالب در پستهای مختلف فوتبال:

دروازه بان: 100% فسفاژن

سویپر: 30% فسفاژن                       30% اسید لاکتیک                          40%هوازی

هافبک دفاعی:20% فسفاژن              30% اسید لاکتیک                          50%هوازی

هافبک وسط:10% فسفاژن                20% اسید لاکتیک                          70%هوازی

حمله:20% فسفاژن                         20% اسید لاکتیک                          60%هوازی

به طور کلی سیستمهای تولید انرژی فوتبال، شامل:

       15% فسفاژن                            15%اسیدلاکتیک                           70% هوازی



تغذیه در فوتبال

 

وعده های غذایی پیش از مسابقه

  بازیكنان فوتبال باید آخرین وعدة غذایی كامل خود را دست كم سه ساعت پیش از مسابقه بخورند تا به موجب آن، عوارض مرتبط با معده و روده، مثل تهوع و احساس پر بودن شكم به حداقل برسدوعده غذایی پیش از مسابقه باید پركربوهیدرات و ترجیحاً از كربوهیدرات های پیچیده مثل نان، غلات، ماكارونی، برنج، سیب زمینی، میوه ها و سبزیجات باشد.

 

وعده های غذایی پس از مسابقه

بدیهی است كه ورزشكاران حین ورزش تعریق زیاد داشته و آب از دست می‌دهند. همچنین ذخایر گلیكوژن (قند ذخیره‌ای بدن) خویش را نیز تخلیه كرده بلافاصله پس از مسابقه باید آغاز به جبران کنند. دو ساعت نخست پس از ورزش، حیاتی ترین دوره برای خوردن كربوهیدرات هاست. نوشیدن مایعات بلافاصله پس از مسابقه باید آغاز شود. جایگزینی گلیكوژن (ذخیره قند بدن) قبل از مسابقه بعدی اهمیت زیادی دارد. این جایگزین تا 48 ساعت اتفاق می‌افتد. بهترین زمان برای جایگزینی گلیكوژن عضله چند ساعت اول بعد از مسابقه است. تا 6 ساعت اول بهتر است از كربوهیدرات با شاخص قندی بالا مصرف كنیم. كربوهیدرات‌های (قندهای) ساده مثل قند و شكر و آب‌نبات و شكلات و خرما و عسل و ...تا 24 ساعت اول 5 درصد كربوهیدرات پیچیده (مثل برنج، ماكارونی، نان و ...) و 24 ساعت دوم مصرف كربوهیدرات پیچیده (مثل نشاسته، برنج، ماكارونی و نان ) ارجحیت داردالكترولیت‌ها هم كه توسط تعریق ازدست‌رفته تقریبا با مصرف اولین وعده غذایی جایگزین می‌شود.

 

اهمیت مایعات در فوتبال

كل آب دفع شده در جریان یك مسابقة فوتبال هم معادل سه لیتر است. كاهش سه لیتر آب، به معنای كم شدن چهار درصد از وزن بدن یك ورزشكار 70 كیلوگرمی است. اگر كاهش وزن بدن به میزان پنج درصد برخاسته از كاهش مایعات بدن باشد (برای مثال3/5 كیلوگرم برای یك ورزشكار 75 كیلوگرمی)، ممكن است 30 درصد كاهش ظرفیت كار بدنی در ورزشكار رخ دهد. هنگام ورزش، دمای بدن از راه كاهش مایعات نسبتاً ثابت می ماند. به نظر منطقی می رسد كه بهترین شیوة جایگزینی مایعات دفع شده، نوشیدن آب است. با توجه به این نكته كه عامل اصلی تضعیف عملكرد ورزشی بلندمدت در آب و هوای گرم، دهیدراسیون است. برای جلوگیری از این پدیده، نوشیدن هرچه بیش تر آب ضروری می نماید.



ویژگی تارهای عضلانی

تحقیقات نشان می دهند كه ویژگی تارهای عضلانی بازیكنان فوتبال به ورزشكاران سرعتی نزدیك تر است تا ورزشكاران استقامتی؛ با این همه، تفاوت فراوانی در تیم های فوتبال مشاهده می شود. انتظار می رود نوع تارهای عضلانی دروازه بانان و مدافعان میانی كه در آن ها نیمرخ غیرهوازی كارآیی جسمانی برجسته تر است، به سود تارهای FT  باشد. در تحقیقی در فنلاند نمونه برداری بر روی عضلة FT پهن جانبی آن ها، حاكی از توزیع متوسط 47 درصدی برای تارهای FT و 53 درصدی برای تارهای ST بود. نمونه برداری های پایان یك بازی نشان دادند كه كاهش ذخایر گلیكوژنی عمدتاً در تارهایST  رخ می دهد. درصد نوع تارهای گزارش شده در مورد بازیكنان دانشگاهی ژاپن، بسیار نزدیك به یافته هایی است كه در مطالعة ورزشكاران كشورفنلاند گزارش شده است. توزیع تارهای عضلانی می تواند نمایانگر نقش و پست بازیكن باشد. در یك بررسی آمده كه درصد تارهای نوع I (67 درصد) در بین بازیكنان خطوط میانی، بیش تر از مدافعان ( 44 درصد) و مهاجمان ( 38 درصد) بوده است. مدافعان از تعداد تارهای نوع IIb بیش تری در قیاس با مهاجمان ( 40 درصد) یا بازیكنان خط میانی ( 17 درصد) برخوردار بوده اند.

 





پایان بخش سوم-لطفا ادامه را در بخش چهارم ببینید







نوع مطلب : فیزیولوژی ورزشی کاربردی، فیزیولوژی ورزشی، 
برچسب ها : فوتبال، فیزیولوژی رشته های ورزشی،
لینک های مرتبط :

شنبه چهاردهم مردادماه سال 1396 ساعت 02 و 42 دقیقه و 21 ثانیه
Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging
for? you made blogging look easy. The overall look of your website is wonderful,
as well as the content!
جمعه ششم مردادماه سال 1396 ساعت 23 و 08 دقیقه و 49 ثانیه
Excellent way of telling, and nice piece of writing to take data
regarding my presentation focus, which i am going to deliver in academy.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


این وبلاگ سعی در جمع اوری و ارائه مطالب مفید در زمینه های مختلف فیزولوژی ورزشی دارد. لطفا با نظرات خود و یا شرکت در نظر سنجی ارائه شده، نویسنده را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری نمایید. با تشکر

مدیر وبلاگ : وحید شیرین بیان
نظرسنجی
به کدامیک از مباحث فیزیولوژی ورزش علاقمندید؟ ?Which of the issues are you interested in exercise physiology













آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :