تبلیغات
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science - ورزش و حاملگی
 
**** تربیت بدنی و علوم ورزشی**** Physical Education and Exercise science
جهان را چو باران به بایستگی....روان را چو دانش به شایستگی
صفحه نخست                 تماس با مدیر                    پست الکترونیک                   RSS                  ATOM
نظرات ()
نوشته شده توسط وحید شیرین بیان در تاریخ پنجشنبه دوازدهم شهریورماه سال 1394

EXERCISE in Pregnancy
ورزش و حاملگی
اثرات حاملگی روی بدن و توانایی فیزیکی :
*افزایش  وزن
به طور متوسط 15-10 کیلو ،افزایش وزن و تغییر شکل بدن که خود باعث تغییر مرکز ثقل و افزایش انحنای ستون مهره می شود در دوران حاملگی رخ می دهد .
افزایش سایز بدن بعضی از فعالیت ها که نیاز به تعادل بدن و تغییر سریع وضعیت دارند مشکل می سازد . (مثل شمشیر بازی)
*شل شدن همه لیگامنت ها
در طی این دوران مفاصل به تدریج شل شده و برای تولد نوزاد آماده می شوند و این وضعیت احتمال آسیب به مفصل را افزایش
 می دهد . (بویژه در مفاصل لگن )تا حد امکان از فعالیت های مثل پرش و کشش ،فشار زیادی به مفاصل وارد می کند دوری شود .
*افزایش ضربان قلب در وضعیت استراحت
در طی حاملگی ، به علت افزایش ضربان پایه و کاهش ضربان بیشینه ،استفاده از شاخص ضربان قلب ، برای تعیین شدت فعالیت ورزشی توصیه نمی شود و در حاملگی نرمال برای این گونه اندازه گیری ها، درجه بندی بورگ داریم .
*کاهش فشار خون
در خلال سه ماهه دوم حاملگی ، به علت رشد جفت ، فشار خون کاهش می یابد . به همین علت زنان از حدود ماه چهارم حاملگی ، باید از تغییر موقعیت سریع مثل تغییر از حالت خوابیده به ایستاده خودداری کنند .
همچنین به علت کاهش برگشت خون به قلب در اثر فشار رحم به عروق اصلی ،ورزشهایی که نیاز به سرپا ایستادن طولانی مدت دارند باید محدود شوند و بهتر است ورزشها را به حالت درازکش به پهلو انجام دهند .
*افزایش حجم خون ، هموگلوبین ،
در دوره حاملگی ، بر اساس نیاز جنین به رشد ، توانایی بدن برای انتقال اکسیژن افزایش می یابد . این سازگاری قلبی تنفسی به طور بالقوه یک مزیت عملکردی تا چند هفته بعد از زایمان محسوب می شود .
 
 
حاملگی و زایمان طبیعی ، باعث آسیب (عضلانی عصبی )به عضلات کف لگن می شود (از جمله بی اختیاری استرسی). به همین جهت ،ورزشهایی برای تقویت این عضلات برای جلوگیری از عوارض تاخیری ناشی از شل شدن کف لگن به شدت اهمیت دارد .
آیا خطری از جانب ورزش در خلال  حاملگی مطرح است ؟       
هیچ مطالعه ای ارتباط بین ورزش و آسیب به جنین را تا الان اثبات نکرده امٌا بعضی مسائل که بیشتر روی آنها بررسی شده شامل موارد زیر است :
1)اثرات روی وزن بچه
اغلب مطالعات هیچ تفاوت قابل توجهی را در وزن بچه هایی که مادرشان ورزش می کردند با آنها که ورزش نمی کردند ، نشان نداد امٌا یک مطالعه جدید نشان داد مادرانی که ورزشهای شدید ، 3 بار در هفته ، در سه ماهه سوم حاملگی انجام دادند ، بچه های کوچکتری به دنیا آوردند و اگر چه به طور کامل سا لم بودند امٌا اثرات دراز مدت وزن کم هنوز برسی نشده  و این نگرانی می تواند وجود داشته باشد .
به همین دلیل توصیه می شود ورزش در سه ماهه آخر حداکثر 3 بار در هفته و با شدت کمتری نسبت به شش ماه قبل باشد .
2)ورزش پر برخورد
به طور تئوری توجهی روی خطرات آسیب های مربوط به جنین در ورزش هایی مثل نت بال وجود دارد.اما تحقیقی که بخواهد درستی این نگرانی را ثابت کند وجود ندارد.
توصیه می شود هر زنی دراین مورد با توجه به وضعیت حاملگی و تاریخچه پزشکی ورزشی اش با پزشک خود مشورت کند .
3)بالا رفتن دمای بدن
بعضی از مطالعات حیوانی ، بالا رفتن دمای بدن مادر را به عنوان یک عامل خطر در سه ماهه اول برای افزایش ناهنجاری های ژنیتکی نشان دادند (قابل ذکر است که ارگانوژنز ،از جمله تولید لوله های عصبی در سه ماهه اول حاملگی ایجاد می شود ) اگر چه مکانیسم در بشر متفاوت است امٌا منطقی است که ورزش در محیط گرم انجام نشده و مایعات از دست رفته پیرو فعالیت جبران شود .
مزایایی که ورزش برای مادر دارد :
چند تا مزیت بالقوه شناخته شده ورزش حین حاملگی شامل کنترل بهتر وزن ،بهبود وضعیت خلقی ،حفظ سطح آمادگی جسمانی و کمک به جلوگیری از دیابت حاملگی .
 
 
   چه میزان ورزش مطمئن است ؟
به طور کلی ،زنان سالمی که حاملگی های عارضه دار ، ندارند می توانند ورزشهای قبلی را با مشورت پزشک انجام دهند .
حتٌی شروع یک برنامه ورزشی جدید در خلال حاملگی بی خطر دانسته شده است .
هیچ مطالعه ای حد بالای مطمئن ورزشی را در خلال حاملگی مشخص نکرده اما همان طور که سایز بدن افزایش می یابد ، خستگی بوجود آمده در طی این دوره ، خود به خود ادامه فعالیت را محدود می کند .
ورزش بیشتر از 3جلسه در هفته با شدت بالا توصیه نمی شود.
 ورزش متوسط(طبق معیار بورگ)،در طول حاملگی مطمئن شناخته شد.     
*چه وقت یک زن حامله نباید ورزش کند ؟
ورزش باید با داشتن هر کدام  از این علائم غیر نرمال قطع شود :
افزایش ضربان قلب ، سرگیجه ، سر درد ، انقباضات رحمی ، خونریزی رحمی ، نشت کیسه آب ، تهوع ، تنگی نفس ، غش ، درد پشت و لگن ، کاهش حرکات جنین ، ورم ناگهانی زانو، دست و صورت .
*ورزش در خلال حاملگی در یک سری از وضعیت ها توصیه نمی شود :
بیماری قلبی ( از نوع رگ یا دریچه ) ، فشار خون شدید ، خطر زایمان زودرس ( نارسانی گردن رحم ، حاملگهای متعدد ، سابقه پارگی کیسه آب ) ، سابقه اختلال رشد جنینی و افزایش فشار خون دوره حاملگی .
*چه وقت می توان بعد از زایمان ورزش را شروع کرد ؟
بعد از یک زایمان طبیعی ، ورزش ملایم ( شامل ورزشهای کف لگن ، ورزش های شکمی و پیاده روی ) بلا فاصله توصیه می شود .
ورزشهای شدیدتر باید 6 هفته به تاخیر بیافتد تا اثرات حاملگی و زایمان روی کف لگن و عضلات و مفاصل از بین رود .
بعد از سزارین ، 6 هفته بعد ورزش را شروع کرد تا اثرات زخم بهبود پیدا کند .
ورزش کردن منافاتی با شیر دهی مادر تا زمانیکه مایعات و کالری کافی به مادر می رسد ، ندارد .
امٌا ممکن است ، در ورزشهای مثل دویدن ، پرش ، احساس ناراحتی در مادر وجود داشته باشد . ورزش بعد از شیر دهی می تواند از این علائم جلوگیری کند .
ورزشکارانی که می توانند با سرعت به سطح بالای تمریناتی بر گردند ، از این تغییرات و بازگشت به حا لت نرمال خود تعجب

  1.  می کنند امٌا به خاطر داشته باشید که ممکن است ثبات مفصلی ، 6 ماه طول بکشد . 





نوع مطلب : فیزیولوژی ورزشی کاربردی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جمعه هفدهم خردادماه سال 1398 ساعت 23 و 40 دقیقه و 39 ثانیه

Very shortly this web site will be famous among all blogging and site-building viewers, due to it's nice articles or reviews
دوشنبه شانزدهم مردادماه سال 1396 ساعت 21 و 15 دقیقه و 36 ثانیه
Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it's truly informative.
I am going to watch out for brussels. I will be
grateful if you continue this in future. Lots of people will be
benefited from your writing. Cheers!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


این وبلاگ سعی در جمع اوری و ارائه مطالب مفید در زمینه های مختلف فیزولوژی ورزشی دارد. لطفا با نظرات خود و یا شرکت در نظر سنجی ارائه شده، نویسنده را در ارائه هر چه بهتر مطالب یاری نمایید. با تشکر

مدیر وبلاگ : وحید شیرین بیان
نظرسنجی
به کدامیک از مباحث فیزیولوژی ورزش علاقمندید؟ ?Which of the issues are you interested in exercise physiology













آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :